Home Βιογραφικό

Τυχαία Εικόνα

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterToday14
mod_vvisit_counterYesterday121
mod_vvisit_counterThis week189
mod_vvisit_counterLast week2074
mod_vvisit_counterThis month2337
mod_vvisit_counterLast month4135
mod_vvisit_counterAll days115974

Έχουμε: 13 επισκέπτες συνδεδεμένους
Your IP: 54.234.255.29
 , 
Today: Δεκ 12, 2017

Login



PDF Εκτύπωση E-mail

 

ΚΑΤΑΓΩΓΗ

        Γεννήθηκε στα Νέα Σήμαντρα Χαλκιδικής, απ’ όπου η μητέρα της Κατερίνα. Οι κάτοικοι, καταγόμενοι από το Σεμέντρε της Νίγδης (Καππαδοκία), ήρθαν ως ανταλλάξιμοι, φέρνοντας από την πατρίδα τους, τα αγιασμένα λείψανα Πέντε Μαρτύρων, που βρίσκονταν θησαυρισμένα σε κατακόμβη.

        Τα παιδικά και εφηβικά χρόνια της ζει στο Πολύστυλο Καβάλας, με τα αδέλφια της Δημοσθένη και Σάββα, γενέτειρα του πατέρα της παπα-Θεοχάρη Μέγγα με καταγωγή από την Καστάμπολη Γανοχώρων, Ραιδεστού (Θρακική Προποντίδα).

        Το Πολύστυλο, ένα τυπικό θρακιώτικο προσφυγοχώρι, από τα εκατοντάδες των μακεδονικών κάμπων από τη Φλώρινα και τη Βέρροια ως τις Σέρρες και τη Δράμα.

        Τόποι με ανθρώπους περήφανους και αυτάρκεις, πλούσιοι σε χρώματα κι αρώματα, γεύσεις και ήχους, λόγο και τραγούδι με την αφετηρία τους στις βυζαντινές πατρίδες, ψηφίδες ενός κόσμου που αλλάζει και χάνεται, πασχίζοντας να διατηρήσει αναλλοίωτες τις αξίες του.

ΞΕΚΙΝΗΜΑ

        Ο πατέρας της δημιουργεί χορωδία, με τα παιδιά του σχολείου, και η καλλίφωνη παπαδιά προεξάρχει, με εκμάθηση συν τοις άλλοις, παραδοσιακών τραγουδιών και εκκλησιαστικών ύμνων.

        Η χορωδία συμμετέχει μόνιμα σε εκδηλώσεις της Θρακικής Εστίας Καβάλας, με πρόεδρο τον αείμνηστο ιδρυτή της, φιλόλογο Χαράλαμπο Λαλένη, που της αναθέτει συχνά και απαγγελίες ποιημάτων του Βιζυηνού.

        Το παραδοσιακό τραγούδι ήταν παρόν στην οικογένεια, σε κάθε περίσταση και με κάθε αφορμή, με την παπαδιά να συμβάλλει στη μέθεξη του γλεντιού, τραγουδώντας ακούραστα και με πολύ μεράκι , μακεδονικά ,θρακιώτικα, μικρασιάτικα και τουρκόφωνα της Καππαδοκίας (καραμανλήδικα).

        Συχνά, δίοδος επικοινωνίας και έκφρασης, γίνεται και ο παραδοσιακός χορός, με εφαλτήριο το «Χορευτικό» του τοπικού Πολιτιστικού Συλλόγου, η μουσική, μέσα από μαθήματα βιολιού στο Δημοτικό Ωδείο Καβάλας, και η εικαστική αποτύπωση εμπνεύσεων και αναζητήσεων σε οποιοδήποτε πρόσφορο υλικό (πέτρες, πιάτα, γυαλί).

        Στη Θεσσαλονίκη, παράλληλα με σπουδές στη Νοσηλευτική, παρακολουθεί μαθήματα ζωγραφικής και γλυπτικής σε ιδιωτικές σχολές, καθώς και φωνητικής και αποφοιτά από τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης με άριστα, με διευθυντή τον Χαρίλαο Ταλλιαδώρο, Άρχοντα Πρωτοψάλτη του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.

        Πρωτοεμφανίζεται στο « Λαϊκό Χειμώνα» του Γιώργη Μελίκη, με τον Γιάννη Ντομπρίδη στη γκάϊντα , γίνεται γνωστή στα μουσικά πράγματα της πόλης και συνεργάζεται με συλλόγους, συγκροτήματα και οργανοπαίκτες της ευρύτερης περιοχής: το Θανάση Σέρκο, το Βαγγέλη Γευγελή, τον Γιώργο Ασσαρτζή, τον Αλέκο Ζώρρα και άλλους από την «Σχολή της Γουμένισσας», το Χρήστο Γιαννόπουλο στη γκάϊντα, τον Γιάννη Στρίκο στη θρακιώτικη λύρα, το Νίκο Δαφλίδη, και αργότερα τον Γιώργο Σβάρνα, τους «Ιχνηλάτες της Παράδοσης» (Στέργιο Τράκα, Αντώνη Κωνσταντινίδη, Ρούλα Μυλωνά), κ.ά.

        Με την παρότρυνση του Ν. Δαφλίδη, προσλαμβάνεται μετά από ακρόαση στο Συγκρότημα Παραδοσιακής Μουσικής του Δήμου Θεσσαλονίκης, «φυτώριο» εκείνη την εποχή μουσικών, που ξεχώρισαν με την καριέρα τους, όπως ο Κυριάκος Γκουβέντας, ο Μάνος Κουτσαγγελίδης, ο Αντρέας Κατσιγιάννης από την «Εστουδιαντίνα», ο Δημήτρης Μυστακίδης, ο Δρόσος Κουτσοκώστας, ο Κυριάκος Καλαϊτζίδης, ιδρυτής της Μουσικής Σχολής και του συγκροτήματος «Εν Χορδαίς», και άλλοι.

        Στο συγκρότημα με χοράρχη τον Βαγγέλη Νανάκο, καλλιεργείται η διδασκαλία των παραδοσιακών τραγουδιών βάσει της βυζαντινής σημειογραφίας με λεπτομερή χρονική ανάλυση.

        Υπήρξε μαθήτρια του κορυφαίου ερμηνευτή του θρακιώτικου τραγουδιού, Χρόνη Αηδονίδη. Στον Χ. Αηδονίδη οφείλει τις πρώτες της δισκογραφικές συμμετοχές και την επαφή με τους «Λαλητάδες της Ροδόπης» (Ν. Αλβανόπουλο, Κ. Πετρά, Γ. Παγκοζίδη, Σ. Μουσμουλίδη) και μουσικούς από την Αθήνα (Ν.Φιλιππίδη, Γ.Κωτσίνη, Γ. Μαρινάκη, Β. Δημούδη) . Απ’ το Χρόνη Αηδονίδη διδάσκεται «κλειδιά» στην εκτέλεση κάποιων Θρακιώτικων τραγουδιών, όπως στα καθιστικά «Τρία καράβια πάνε», «Φεγγάρι μου ψηλό λαμπρό» και άλλα. Συμμετείχε σε συναυλίες του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως στην τιμητική της Καρωτής Διδυμοτείχου προς τον ίδιο και τον Καρυοφύλλη Δοϊτσίδη , σε πανηγύρια του Έβρου και πλήθος εκδηλώσεις στην Θράκη και τη Μακεδονία.

ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΗΣ ΔΟΜΝΑΣ

        Με ερέθισμα τις καταγραφές τοπικών τραγουδιών που διεξήγε ο πατέρας της, ξεκίνησε από τα εφηβικά ήδη χρόνια, να καταγράφει αντικείμενα λαογραφικού ενδιαφέροντος. Αποτέλεσμα και διέξοδος μέρους αυτής της καταγραφής η έκδοση εννέα θρακικών παραμυθιών και κάθε γνωστής παραλλαγής τους, από όλες τις περιοχές της Θράκης. Μεταξύ αυτών, και τα παραμύθια που ο Χρόνης Αηδονίδης ανασύρει από τη μνήμη του, παραμύθια που άκουγε παιδί από τον παππού του. Χρησιμοποιείται το θρακιώτικο ιδίωμα με το απαραίτητο γλωσσάρι στο τέλος, σε δόση που να μπορεί να αφομοιωθεί και να διαβαστεί άνετα από τον σύγχρονο αναγνώστη.

        Ο Κ. Ξενόπουλος, εκδότης των παραμυθιών, καθηγητής αγιογραφίας στο Αριστοτέλειο και αγιογράφος των Πατριαρχείων Κωνσταντινουπόλεως και Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής, αναλαμβάνει την εικονογράφησή τους εμπνευσμένη από τη λαϊκή κληρονομιά και τη βυζαντινή τεχνοτροπία. Προτείνεται ο τίτλος «Παραμύθια της Δόμνας», καθώς το όνομα Δόμνα παραπέμπει στην θρακιώτικη ιστορία και παράδοση.

        Τα «Παραμύθια της Δόμνας» αποσπούν σε διαγωνισμό, βραβείο από την Εστία Ν. Σμύρνης για τη συμβολή τους στη διάσωση της παράδοσης των αλησμόνητων πατρίδων.

ΣΗΜΕΡΑ

        Είναι παντρεμένη, μητέρα πέντε παιδιών, εργάζεται και κατοικεί στη Θεσσαλονίκη.

        Το στίγμα της στο παραδοσιακό τραγούδι χαρακτηρίζεται από μια ερμηνεία λιτή και ανεπιτήδευτη, καθαρή και αυθεντική , πιστή στο ύφος του τραγουδιού.

         

ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

        -ΤΑ ΧΑΛΚΙΝΑ ΤΗΣ ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΑΣ(Δισκ. Εταιρεία Θερμαϊκός)

        Εδώ ηχογραφούνται για πρώτη φορά τα τραγούδια «Μπέλλα Λυμπία»και «Λισσάβω»,με λόγια. Κατέγραψε τους στίχους στο ιδίωμα και την πιστή μετάφρασή τους, από Γουμενισσιώτες. Αποδίδονται έξοχα από τον Βαγγέλη Γευγελή, και άλλους κορυφαίους δεξιοτέχνες πνευστών της Γουμένισσας . Συμπεριλαμβάνονται, τα «Γαλάζιος πετεινός»από την Πυλαία Θεσσαλονίκης και «Βρύση μου πετροκάμαρη», με τη συνοδεία των χάλκινων.

        -ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ(Συνέκδοση Πανεπιστημίων Κρήτης και Δημοκρίτειου Θράκης)

        Ο Χρ. Αηδονίδης της διδάσκει τη μελωδία της «Περπερούνας» ,που αποδίδει με όμιλο γυναικών από τον Έβρο.

        -ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ(Αρχείο Ελλην. Μουσικής)

        Η Φούλη Καραγαβριηλίδου, ιδρυτικό μέλος και δασκάλα χορών του Μικρασιατικού Συλλόγου Ν. Ευκαρπίας, της παραχωρεί από τη συλλογή της το «Ξύπνα έβκην του σαβαχού το άστρον»κι ο Κυριάκος Πετράς το ζωντανεύει μέσα σε λίγες ώρες αποδίδοντας με το βιολί του, το χρώμα του κεμανέ.

        -ΘΡΑΚΗ(Αρχ. Ελλην. Μουσικής)

        «Θέλω να παντρευτώ»

        -ΣΤΗ ΓΗ ΤΟΥ ΟΡΦΕΑ(Αρχ. Ελλην. Μουσικής & Επιχείρηση πολιτιστικής ανάπτυξης δήμου Αλεξανδρούπολης)

        «Απ’ την Αίνο κι απ’ την Ίμβρο». Το κατέγραψε η ίδια στο Πεδινό Κιλκίς από τον Τάσο Μπάσογλου.

        «Σας παρακαλώ κορίτσια»με το Νίκο Αλβανόπουλο στο κλαρίνο.

        -ΤΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΤΙΚΑ(Άνοδος)

        Με τη συνοδεία του Δημήτρη Μυστακίδη στο ούτι, η «Μανιώ»από τη Γαλάτιστα Χαλκιδικής.

        -ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ(Αρχ. Ελλην. Μουσικής)

        Με τον εξαίρετο Νίκο Φιλιππίδη, στα τραγούδια «Της Παρτάλως», «Απάνω στην τριανταφυλλιά»και «Μπέλλα Λυμπία».

        -ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ(Αρχ. Ελλην. Μουσικής)

        «Στου Μαυρηλιού τ’ αλώνι».